Monday, December 5, 2011

Belalah kuku panjang- panjang selagi nyawa di kandung badan

Ayahnda saya selalu berpesan supaya jangan sesekali membiarkan kuku panjang. Potonglah ia menjadi pendek dan bersih sentiasa. Saya memang tidak faham dengan orang yang suka berkuku panjang walaupun hanya satu jari. Barangkali mahu dijadikan senjata mempertahankan diri?Bajet cun/hensem gituuu? Bonda saya selalu berpesan membela satu kuku panjang sama seperti  membela satu ladang babi.bukan siput babi ye, tapi babi.khinzir tuuuuu. omputeh panggil Pigs.Dalam Islam, babi tergolong di bawah najis Mughallazah iaitu najis yang paling berat. Bayangkan kalau kita mempunyai 20 kuku panjang, betapa banyaknya hasil ternakan babi kita . Banyak betul najis babi dah dikumpul.wow!


Mungkin kita tidak sedar, setiap kuku yang dibela panjang walaupun kelihatan cantik,putih dan bersih ada kuman yang tersimpan di dalamnya. Dalam perubatan, ianya dipanggil E-Coli ,kuman yang terdapat dalam najis kita juga. Cuba bayangkan jika kita berkuku panjang makan dengan kuku yang panjang. Mungkin kita tidak makan nasi dengan kuku yang panjang itu, tapi kita masih makan kuih karipap atau kuih raya, buah-buahan, kerepek kentang, keropok lekor , pisang goreng  , cekedis, jemput-jemput atau apa- apa makanan ringan dengan jari dan kuku itu. Patutlah ada kajian mengatakan, faktor sesetengah anak orang Melayu kurang bijak dan keras kepala adalah kerana makan makanan hasil gaulan kuku panjang yang kotor itu.oh tidak!

Moral: Terpulanglah pada kalian sama ada mahu hidup berkuku panjang atau pendek. Bagi orang Muslim terutamanya, seelok-eloknya kita berkuku pendek supaya lebih mudah untuk air wudhuk masuk ke celah-celah kuku dan air wudhuk yang diambil adalah sah hukumnya juga diterima Allah. Diri kita juga lebih bersih dan bebas daripada najis kuman. Akhirnya, otak  juga lebih bijak dan cerdas=)

Sesuaikah seorang Muslim berkuku begini?

Aduhai...jijik sekali!bayangkan betapa lazatnya....& berapa banyak khasiat terkumpul dalam makanan dengan kuku begini=p

No comments: